Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.01.2009 10:02 - Гражданска отговорност за мотористи
Автор: grah Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3049 Коментари: 0 Гласове:
0



Значи пиша това за да улесня тези, които ще имат в бъдеще близки срещи от третия вид или иначе казано, никой от нас не е благословен с имунитет от инциденти и последващите занимания с българските застрахователни компании.По-конкретно става въпрос за Гражданска отговорност или случаите, когато ви ударят т.е. вината е в другата страна.

При този случай, по българското законодателство Застрахователя на виновната страна е длъжен да ви изплати обезщетение. Та точно за това ще си говорим тук, за да сте наясно какво да очаквате.

Недай си боже да се случва, но ако се случи ...

1. Документите, с които трябва да тръгнете от местопроизшествието са
- протокола от събитието от ченгетата
- копие от НЕГОВАТА гражданска отговорност
- медицинско и протокол от дошлата линейка

2. На кого да се обадим след това
- на застрахователя, ако мотора е в движение – да им го закарате, ако ли не да организирате оглед на място
- на личния си лекар, дори нищо да не ви боли за момента отидете, изчакайте на другия ден и отидете пак. Причината е, че някой от болките ви ще се появят след като напрежението и адреналина от преживяното паднат.
-
3. Какво следва
- при огледа от страна на застрахователя му дишайте във врата и записвайте буквално всичко, което е повредено
- не се подписвайте никаде, докато всичко не е описано
- предварително разглобете най-пострадалите части за да могат да бъдат снимани, иначе те ще кажат, че мотора не е подготвен за опис и ще отложат прегледа
- извадете си медицинско от лекаря, дори и да считате, че пораженията не са сериозни – по това перо може да получите повече пари отколкото по другото, повервайте
-
4. Какво е важно да знаем: как се изчисляват щетите в България
- тъй като оценката на Вашия мотор се прави въз основа на неговата цена според Шваке, осведомете се колко е тя. Имайте в предвид, че може да се окажете доста очудени, но има логика. Тъй като Швакето е немско, цената на моторите, макар и нови, но стари модели е много по-ниска от тази в България. Имам в предвид, че ако моторът ви е на 10 години, цената му нов може да е вече само 50% от тази когато някога е била. За пример да вземем, че тя сега е 6000 евро.
- Тук, обаче има и още една клопка. Застрахователите не смятат годините като нас 2009-1999= 10, а по своя си система . Ако моторът ви е произведен на 5-ти май, то след пети май той вече е на 11 години.

5. Наредба 24 и нейните 6 приложения http://www.econ.bg/law86419/enactments/article125894.html

- Та, за да изчислят стойността на Вашия мотор Застрахователите използват Наредба 24 и по-точно нейните шест приложения /публикувани в държавен вестник/. Според тази наредба и Приложение № 2, ако началната цена по Шваке е 6000 евро, моторът ви е японски и инцидентът е станал на 5-ти юли, остатъчната му стойност е 17% или иначе казано 1020 евро.
/можете да видите наредбата и приложенията в горния линк/

7. Нейно величество Тоталната щета
- За тотална щета се брои щета, чиято поправка струва повече от самия мотор т.е. в нашия случай повече от 1020 евро. Тъй като това изчисление се прави на база „оригинални резервни части” по цени на вносителя, дори моторът ви да не е толкова потрошен - два спойлера и изкривени колци минават тази сума и вашият случай попада в категорията Тотална щета. При тотална щета Застрахователя изплаща м/у 70 и 75% от оценката на мотора ви т.е. 714 или 765 евро. Остатъка от 25-30% е т.н. „резервни части” – оставят Ви мотора за да можете да разпродадете някой чаркаляк и да си добавите. Честито!

Да обобщим:
- стойността "нов" се взема от Шваке. За по-старите модели тя е доста ниска, често достига пазарната им цена в момента в България
- от тази стойност се изчислява "остатъчната стойност" въз основа на приложение №2 от наредба 24
- ако моторът ви попадне в Тотална щета /което е твърде вероятно/ ви се изплаща 70-75% от тази остатъчна стойност

Както е очевидно, за повечето собственици на мотори в България, чиито машини са около десетгодишни, начинът по който е направена Гражданската отговорност е голям прецак, но това е положението и то е регламентирано на държавно ниво. Безсмислено е да прилагате купчини документи или да се опитвате да се пазарите, както това може да стане при каското. За съжаление няма реални шансове да ги осъдите. Искайте си обаче, обезщетение за нанасени телесни щети, можете да търсите пари за транспорта от местопроизшествието /това е опция/, а също и за морални щети, които обаче са твърде трудно доказуеми и съвсем не се знае дали няма да се набутате с един съдебен процес за ваша сметка.

Единствения друг вариант да добавите някой лев е да съдите самия извършител като частно лице или да си направите застраховка „части”, която е нещо подобно на каското и се предлага от някои фирми.

Възможно е да съм пропуснала нещо, за което ще бъда благодарна да добавите и Ви пожелавам никога да си нямате такъв вид проблеми.



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: grah
Категория: Хоби
Прочетен: 252077
Постинги: 72
Коментари: 122
Гласове: 263
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930